Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

TEST DEG SELV side 106

  1. Når gjelder angrerettloven? Når gjelder den ikke?

    Angrerettloven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere når selgeren opptrer i næringsvirksomhet (forbrukerkjøp) og avtalen blir inngått ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted, jf. § 1(1). Det er vesentlige unntak fra lovens virkeområde i § 2. Den gjelder blant annet ikke reiser og persontransport, for eksempel når flybilletter blir bestilt på nettet. Det er viktig ikke å forveksle unntak fra lovens virkeområde (§ 2) med unntak fra angreretten (§ 22). Ved unntak fra angreretten gjelder lovens øvrige bestemmelser; det er bare angreretten som ikke gjelder.

  2. Hvorfor har vi en lov om angrerett? Gjør kort rede for lovens formål.

    Formålet med angrerettloven er å beskytte forbrukere i situasjoner der de er uforberedt og må ta en beslutning før de har fått tid og anledning til å sammenlikne selgerens tilbud med tilbud fra konkurrerende selgere. Angrerettloven er et av flere tiltak som skal sikre forbrukervernet.

  3. Hva er den normale angrefristen? Hva er fristens utgangspunkt, lengde og utløp?

    Normal angrefrist er 14 dager fra den dag forbrukeren fikk varen i sin besittelse (leveringen). Mottakelsesdagen blir ikke regnet som en del av fristen. Den starter å løpe dagen etter mottakelsen, jf. § 6(1). Fristen utløper normalt etter 14 dager. Ender fristen på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges den til nærmeste virkedag, jf. § 6(2).

  4. I hvilket tilfelle blir angrefristen utvidet med 12 måneder?

    Ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler der selgeren ikke har gitt opplysninger om angreretten i henhold til § 8(1) bokstav h (opplysninger om angrerett og standardisert angreskjema), blir angrefristen utvidet til ett år mer enn den ordinære fristen, jf. angrerettloven § 21(3). Regelen innebærer at fristen blir ett år og 14 dager.

  5. I hvilke tilfeller kan angreretten gå tapt før fristen er ute?

    Angreretten går i prinsippet ikke tapt før fristen er ute, men reglene i § 25 kan føre til at forbrukeren må helt eller delvis erstatte verditapet på varen. Forbrukeren kan prøve varen uten konsekvenser for angreretten, men tar forbrukeren varen i bruk og likevel ønsker å benytte angreretten, må vedkommende erstatte verdireduksjonen. Noen varer kan bli nesten verdiløse etter at de er tatt i bruk, slik at erstatningen kan bli nesten hele kjøpesummen.

    Hvis forbrukeren ønsker å benytte den utvidede angreretten etter utløpet av den ordinære fristen på 14 dager, må vilkåret om manglende opplysninger etter § 8(1) h være oppfylt. I slike tilfeller gjelder ikke regelen om forbrukerens erstatningsansvar for bruken. Han skal ha hele kjøpesummen tilbake. En russedress som er kjøpt i en nettbutikk uten at forbrukeren har fått opplysninger om angrerett og angreskjema, kan leveres tilbake etter ett år uten at selgeren har krav på erstatning for bruken. Dette følger av antitetisk tolking av ordlyden i § 25(3) andre punktum. Det er likevel tvilsomt om bestemmelsen uten videre kan tolkes antitetisk. Det kan hende at forbrukeren kan få erstatningsansvar på annet grunnlag enn angrerettloven § 25(3) andre punktum.