Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Øving 8.1.1–8.1.4, side 289

8.1.1

Oppgaven skal løses utelukkende på grunnlag av reglene i personopplysningsloven der personvernforordningen er et vedlegg og derfor norsk lov.

Kameraovervåking er «behandling» av «personopplysninger». Disse begrepene er nærmere definert i personvernforordningen artikkel 4 nr. 2 og 1. Det går fram av artikkel 4 nr. 2 at «behandling» blant annet omfatter innsamling, registrering og lagring av personopplysninger. Det er nettopp det som gjøres med kameraovervåking.

Spørsmålet er om kameraovervåkingen er lovlig uten samtykke. Det spørsmålet må løses i forhold til forordningens artikkel 6. Overvåkingen må derfor tilfredsstille et av vilkårene i artikkel 6 nr. 1 bokstavene b–f. Aktuelle grunnlag for lovlighet kan finnes i bokstavene d, e og f.

Artikkel 6 nr. 1 bokstav d

Denne bestemmelsen gjør behandling av personopplysninger lovlig uten samtykke hvis den er nødvendig for å verne den registrertes eller andres vitale interesser. «Nødvendig» betyr at behandlingen framtrer som hensiktsmessig uten å være unødvendig inngripende. «Vitale interesser» kan imidlertid tyde på at tiltaket skal verne liv og beskytte mot død. Mobbing kan være svært helseskadelig, men det kan argumenteres med at denne bestemmelsen ikke er den mest passende, men den kan antakelig brukes som hjemmel. I læreboka er dette lovgrunnlaget kommentert slik:

Med vitale interesser siktes det til interesser som er knyttet til liv, død og alvorlig helsefare. Dette behandlingsgrunnlaget er særlig aktuelt i helse- og omsorgssektoren. Det kan for eksempel begrunne at et sykehus behandler opplysninger om at en pasient er suicidal (selvmordskandidat) eller voldelig. Opplysninger om at en pasient kan være voldelig, er blant annet nødvendig for å verne helsepersonellet. Det er altså ikke bare den registrertes vitale interesser, men også interessene til andre, som for eksempel nærstående og helsepersonell, som kan gi behandlingsgrunnlag. Utveksling av informasjon om at en person er eller har vært smittet av koronaviruset, kan være et eksempel på nødvendig informasjonsutveksling for å hindre at smitten sprer seg.

Artikkel 6 nr. 1 bokstav e

Denne bestemmelsen gir lovgrunnlag for å behandle personopplysninger når det er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse eller utøve pålagt offentlig myndighet. En offentlig skole er pålagt å gi betryggende undervisning i vid forstand, herunder sørge for et trygt skolemiljø. I den forbindelse kan kameraovervåking av visse områder på en skole være nødvendig.

Artikkel 6 nr. 1 bokstav f

Denne bestemmelsen gir lovgrunnlag for en interesseavveining mellom kameraovervåkingens formål og de overvåkedes behov for personvern. Mobbing på en skole kan føre til alvorlig helseskade for dem som rammes, og personverninteressene er ikke spesielt framtredende når det bare dreier seg om overvåking av skolegård og fellesområder innendørs. Jeg konkluderer med at overvåkingen er lovlig på dette grunnlaget.

8.1.2

Registrering av elevers dysleksiproblemer er «behandling» av «personopplysninger», jf. personvernforordningen artikkel 4 nr. 1 og 2. Lovlighet uten samtykke må derfor vurderes mot artikkel 6 nr. 1 bokstavene b–f. Grunnlagene i bokstavene d, e og f er de mest aktuelle.

Grunnlaget i bokstav e framtrer som særlig aktuelt. Skolen utfører en oppgave i allmennhetens interesse. Den enkelte elev har krav på tilpasset undervisning, og for å kunne utføre denne oppgaven må skolen kunne registrere elever med lærevansker, herunder elever med dysleksi.

Bokstav d (vern av vitale interesser) er ikke utelukket som lovgrunnlag, men passer ikke så godt, idet «vitale interesser» sikter til liv, død og alvorlig helsefare.

Bokstav f (interesseavveining) kan også passe som lovgrunnlag.

8.1.3

Personvern

Problemstillingen drøftes først i forhold til personvernforordningen som er gjort til norsk lov gjennom personopplysningsloven av 2018.

Å pålegge ansatte på en arbeidsplass å la sin mentale helse bli undersøkt hos psykiater er i utgangspunktet ikke «behandling av personopplysninger» fra skolens side, jf. personvernforordningen artikkel 4 nr. 1 og 2.

Faktum e i oppgaven er kort og ufullstendig. Hvis dette skal bli noe å drøfte i forhold til personvern, må vi forutsette at resultater fra de psykiatriske undersøkelsene blir innsamlet, registrert og strukturert for å bli brukt på en eller annen måte i personalbehandlingen, og i så fall vil personvernforordningen gjelde for skolen.

Hvis behandling av slike personopplysninger skal være lovlig, må ett av vilkårene i artikkel 6 tilfredsstilles. Forordningen artikkel 6 nr. 1 bokstavene e og f peker seg ut som aktuelt lovgrunnlag.

Bokstav e

Dette vilkåret forutsetter at behandlingen er «nødvendig» for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse. En offentlig skole utøver riktignok oppgaver i «allmennhetens interesse», men nødvendighetsvilkåret er neppe tilfredsstilt. Det er ikke nødvendig å behandle opplysninger om de ansattes mentale helse for å drive en offentlig skole. Det er derfor ikke tilstrekkelig lovgrunnlag i bokstav e.

Bokstav f

Dette vilkåret forutsetter at behandlingen er nødvendig etter en interesseavveining mellom skolens behov for kontroll med de ansattes helse og den enkelte lærers behov for personvern. Nødvendighetsvilkåret er heller ikke her tilfredsstilt. Bokstav f gir ikke lovgrunnlag.

Bokstav a – samtykke

Det er etter dette klart at behandlingen krever samtykke fra hver enkelt ansatt. Det anses ikke gitt. Det kan derfor konkluderes med at behandlingen av opplysninger er ulovlig.

Det kan tenkes andre organisasjoner enn skoler der behandling av opplysninger om ansattes mentale helse er nødvendig, for eksempel i flyselskapet som har behov for å ha kontroll med at pilotene til enhver tid er skikket til å fly.

Arbeidsmiljø

Arbeidsgiveren har etter arbeidsmiljøloven § 3-1 plikt til å skre arbeidstakeres helse, blant annet med et systematisk helsearbeid. Arbeidsgiveren har plikt etter arbeidsmiljøloven § 4-1 å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø, og det kan for noen virksomheter innebære kontroll med de ansattes psykiske og fysiske helse. I den forbindelse har arbeidsmiljøloven § 9-4 en bestemmelse om medisinske undersøkelser av arbeidstakere. Arbeidsgiver kan bare kreve slike undersøkelser når det er bestemt ved lov eller forskrift, ved stillinger som innebærer en særlig risiko, eller når det er nødvendig for å verne liv og helse. Undersøkelse av piloters fysiske og psykiske helse kan være et eksempel. Det er klart at bestemmelsen ikke gir hjemmel for slike undersøkelser av lærere på en skole.

8.1.4

Læreren har løsningsforslag.